mycourses .ntua.gr
Ιστορία Της Μεταλλευτικής Και Της Μεταλλουργίας

Γενικά στοιχεία

 

Περιγραφή

Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου οι σπουδαστές εισάγονται στις διαχρονικές φάσεις εξέλιξης της Μεταλλευτικής και της Μεταλλουργίας συμπεριλαμβανομένων των εξελίξεων κατά τις περιόδους των τριών βιομηχανικών επαναστάσεων. Η  ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει επιγραμματικά τα ακόλουθα:

·         Ο άνθρωπος χωρίς μέταλλα: Εποχή του λίθου.

·         Ο άνθρωπος και τα μέταλλα: Εποχή χαλκού - Εποχή σιδήρου.

·         Αρχαία μεταλλεία.

·         Προετοιμασία μεταλλευμάτων: Θραύση-Λειοτρίβηση. Εμπλουτισμός. Τήξη.

·         Πολύτιμα μέταλλα και η σημασία τους τα αρχαία χρόνια. Χρυσός: Τεχνική επεξεργασία. Άργυρος: Παραγωγή αργύρου στο Αρχαίο Λαύριο.

·         Χαλκός-κρατέρωμα: Παραγωγή κασσιτέρου κατά τον 9ο-7ο αιώνα π.Χ. στον Ελλαδικό χώρο.

·         Σίδηρος-χάλυβας: Μεταλλουργία σιδήρου και χάλυβα κατά τον 5ο αιώνα π.Χ. στην Ελλάδα. Χρήσεις των μετάλλων.

·         Νομίσματα. Κατεργασία των μετάλλων στην αρχαιότητα: Η τεχνική της σφυρηλασίας. Η τεχνική της χύτευσης.

·         Από την 1η στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / φοιτήτρια θα είναι σε θέση να:

 1.    γνωρίζει και να έχει κατανοήσει τις διαφορετικές φάσεις εξέλιξης.

2.    διακρίνει τις βασικές μεθόδους κατεργασιών, που χρησιμοποιήθηκαν ιστορικά.

 

3.   κατανοήσει τη σημασία χρήσης και επιλογής μετάλλων/κραμάτων και των τεχνικών επεξεργασίας – εμπλουτισμού και μεταλλουργικής κατεργασίας 

 


 

Βιβλιογραφία

1.     Τσάϊμου Γ.Κ., «Ορολογία της αρχαίας μεταλλείας», Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Ε.Μ.Π., Αθήνα, 2007 

2.     Τσάϊμου Γ. Κ., «Αρχαιογνωσία των μετάλλων. Η αρχαία Μεταλλευτική και Μεταλλουργική Τεχνική», Αθήνα, 1997. 

3.     Τσάϊμου Γ. Κ., «Κατεργασίες των μετάλλων στην αρχαιότητα», Σημειώσεις, Αθήνα, 1999. 

4.     Τσάϊμου Γ. Κ.,  «Λίθος και λιθοτομία», Σημειώσεις, Αθήνα, 2005. 

Εργασίες
Ομαδικές εργασίες σχετικές με το περιεχόμενο του μαθήματος μέσω αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση  των απαραίτητων εργαλείων.

Mέθοδοι αξιολόγησης
Ομαδικές εργασίες και παρουσίαση τους (από κάθε συμμετέχοντα φοιτητή) στην τάξη.
Διδάσκοντες

Αθηνά Τσετσέκου, Καθηγήτρια

Σπύρος Παπαευθυμίου, Αναπληρωτής Καθηγητής