mycourses .ntua.gr
Περιβαλλοντική Γεωτεχνική

Γενικά στοιχεία

 

Τα απολύτως ελάχιστα

 

Μάθημα του 9ου εξαμήνου της γεωτεχνικής κατεύθυνσης της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ

Διδάσκουσα: Μαρίνα Πανταζίδου

Ώρες γραφείου:

Επικοινωνία: mpanta@central.ntua.gr, 210 772 3745

Το εκπαιδευτικό υλικό, ανακοινώσεις και λοιπά στοιχεία του μαθήματος υπάρχουν στην ιστοσελίδα:

http://users.ntua.gr/mpanta/EG.htm

 

Σκοπός και στόχοι μαθήματος

Ο απώτερος σκοπός του μαθήματος είναι να αναπτύξει την περιβαλλοντική σκέψη σχετικά με (1) την αποτίμηση της σοβαρότητας ενός περιστατικού επιβάρυνσης του γεωπεριβάλλοντος, (2) την αναγνώριση των φυσικών-χημικών-βιολογικών μηχανισμών που επηρεάζουν την εξέλιξη της επιβάρυνσης και, (3) την επιλογή κατάλληλων μέτρων ή/και τεχνολογιών αποκατάστασης.

Οι στόχοι του μαθήματος έχουν επιτευχθεί όταν στο τέλος του εξαμήνου οι σπουδαστές και σπουδάστριες που το παρακολούθησαν: (α) μπορούν να βρουν αξιόπιστα στοιχεία για τις επιπτώσεις ρύπων στην ανθρώπινη υγεία, (β) έχουν ευχέρεια στην εφαρμογή αρχών μεταφοράς μάζας, υπόγειας ροής και μεταφοράς ρύπων σε προβλήματα ρύπανσης και αποκατάστασης του υπεδάφους, (γ) είναι ικανοί να αντιμετωπίσουν τα γεωπεριβαλλοντικά θέματα σχεδιασμού αργιλικών διαφραγμάτων και χώρων υγειονομικής ταφής απορριμμάτων, (δ) είναι εξοικειωμένοι με ένα ευρύ φάσμα τεχνολογιών εξυγίανσης υπεδάφους, (ε) έχουν την ικανότητα να πάρουν πρωτοβουλίες για τη μοντελοποίηση ενός προβλήματος (δηλ. για το στήσιμο ενός απλοποιημένου προβλήματος που επιδέχεται επίλυση) και, (στ) είναι ενήμεροι κάποιων κοινωνικών διαστάσεων ή διαστάσεων δημόσιας πολιτικής των προβλημάτων ρύπανσης του υπεδάφους.

 

Ύλη - Πρόγραμμα

Στα περιεχόμενα του μαθήματος περιλαμβάνονται οι εξής ενότητες:

Περιστατικά πρόληψης ρύπανσης και αποκατάστασης υπεδάφους. Νομοθεσία. Πηγές και χαρακτηριστικά ρύπων. Αποτίμηση διακινδύνευσης. Ροή υπόγειου νερού. Αλληλεπίδραση ρύπων με το έδαφος. Μηχανισμοί εξέλιξης της ρύπανσης, μεταφορά ρύπων στο υπέδαφος, εφαρμογές μεταφοράς ρύπων (προαιρετική χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού μεταφοράς). Τεχνολογίες απορρύπανσης και προστασίας υπεδάφους. Χώροι υγειονομικής ταφής αποβλήτων (ΧΥΤΑ), σχεδιασμός και υλικά πυθμένα ΧΥΤΑ.

Οι πιο πάνω ενότητες καλύπτονται με τον εξής ρυθμό:

1η εβδ.           Εισαγωγή, περιστατικά πρόληψης ρύπανσης και αποκατάστασης υπεδάφους

2η εβδ.            Νομοθεσία, πηγές και χαρακτηριστικά ρύπων, αποτίμηση διακινδύνευσης

3η εβδ.           Μηχανισμοί εξάπλωσης της ρύπανσης

4η -5η  εβδ.     Ροή υπόγειου νερού

6η - 7η εβδ.     Αλληλεπίδραση ρύπων με το έδαφος

8η -10η εβδ.    Μεταφορά ρύπων & εφαρμογές   

11η -12η εβδ.  Τεχνολογίες αποκατάστασης υπεδάφους       

13η  εβδ.         Χώροι διάθεσης στερεών αποβλήτων

 

Προτεινόμενα συγγράμματα

“Στοιχεία Περιβαλλοντικής Γεωτεχνικής”, Μ. Καββαδάς, Εκδόσεις Τσότρας 2013

“Αποκατάσταση Ρυπασμένων Εδαφών”, Ν. Παπασιώπη & Ι. Πασπαλιάρης, Εκδόσεις ΕΜΠ 2008

 

Σημειώσεις στο Διαδίκτυο

Σημειώσεις μεταπτυχιακού μαθήματος στο ΕΜΠ “Αποκατάσταση Ρυπασμένων Χώρων”

http://mycourses.ntua.gr/course_description/index.php?cidReq=PSTGR1095

Σημειώσεις μεταπτυχιακού μαθήματος στο ΜΙΤ "Waste Containment and Remediation Technology"

http://ocw.mit.edu/courses/civil-and-environmental-engineering/1-34-waste-containment-and-remediation-technology-spring-2004/

Μέθοδος διδασκαλίας, εξέτασης και βαθμολόγησης

Διδασκαλία: για τις διαλέξεις χρησιμοποιούνται παρουσιάσεις PowerPoint και διαφάνειες με περιληπτικές σημειώσεις, καθώς και ο πίνακας. Οι παρουσιάσεις και οι σημειώσεις για κάθε διάλεξη αναρτώνται στην ιστοσελίδα του μαθήματος σταδιακά. Οι σπουδαστές αναμένεται να έχουν τυπώσει πριν από κάθε διάλεξη το υλικό που αναρτάται στην ιστοσελίδα, να κρατούν (συμπληρωματικές) σημειώσεις και, όταν τους ζητείται, να δίνουν απαντήσεις σε γραπτές ή προφορικές ερωτήσεις που τίθενται κατά τη διάρκεια των διαλέξεων. Σημαντική συνιστώσα του μαθήματος είναι η ηλεκτρονική επικοινωνία, γι’ αυτό είναι απαραίτητο οι σπουδαστές να επισκέπτονται συχνά την ιστοσελίδα του μαθήματος και να ελέγχουν/χρησιμοποιούν e-mail.

Εξέταση & βαθμολόγηση: 10% πρωτοβουλία, παρακολούθηση και συμμετοχή στην τάξη, 10% ασκήσεις κατ΄ οίκον (4 ασκήσεις με ημερομηνία παράδοσης και βαθμολόγηση), 5% σύντομη πρόοδος (ανοιχτά βιβλία και σημειώσεις), 25% θέμα [το θέμα απαιτεί τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού (κατόπιν εισαγωγικού μαθήματος στο PC lab της Σχολής) και εκπονείται από ομάδες δύο ατόμων], 50% τελικό διαγώνισμα (ανοιχτά βιβλία και σημειώσεις).