Γενικά στοιχεία
Το μάθημα "Χωροταξική Πολιτική και Περιφερειακή Ανάπτυξη" είναι κατ'επιλογήν μάθημα του 7ου εξαμήνου της ΣΑΤΜ. Έχει σαν στόχο να εμβαθύνει σε θέματα χωροταξικής πολιτικής και περιφερειακής ανάπτυξης.
Το μάθημα αποτελείται από δύο μέρη:
- Το θεωρητικό μέρος, το οποίο μέσα από μία σειρά διαλέξεων παρέχει την απαιτούμενη υποδομή για την κατανόηση των ζητημάτων που εμπλέκονται σε θέματα χωροταξικής πολιτικής και περιφερειακής ανάπτυξης, και
- Το εφαρμοσμένο μέρος, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στο σπουδαστή να εμπεδώσει θεωρητικές έννοιες, να κατανοήσει τα προβλήματα και να εμβαθύνει σε ζητήματα πολιτικών περιφερειακής ανάπτυξης τόσο σε επίπεδο χώρας όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
Το θεωρητικό μέρος περιλαμβάνει τις διαλέξεις του μαθήματος, οι οποίες εμβαθύνουν σε μία σειρά από θέματα που συμβάλλουν στην κατανόηση των ζητημάτων περιφερειακής ανάπτυξης και των πολιτικών που απαιτούνται για την εξισορρόπιση των περιφερειακών ανισοτήτων. Αναπτύσσεται σε έξι ενότητες, που είναι οι παρακάτω.
- Η πρώτη ενότητα εστιάζει στην παρουσίαση μιας σειράς θεωρητικών προσεγγίσεων περιφερειακής ανάπτυξης.
- Η δεύτερη ενότητα εστιάζει στην κατανόηση της έννοιας της περιφέρειας στο σχεδιασμό του χώρου, παραθέτοντας ενδεικτικές τυπολογήσεις διαφόρων τύπων περιφερειών στη βάση μεθοδολογικών αλλά και αναπτυξιακών κριτηρίων.
- Η τρίτη ενότητα εστιάζει σε μεθοδολογικές προσεγγίσεις περιφερειακής πολιτικής, εμβαθύνοντας σε θέματα όπως τα διαφορετικά επίπεδα λήψης αποφάσεων και σχεδιασμού, η ολοκλήρωση κοινωνικού, οικονομικού και φυσικού σχεδιασμού, το περιεχόμενο της περιφερειακής πολιτικής κ.λπ.
- Η τέταρτη ενότητα εμβαθύνει σε ζητήματα περιφερειακής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πιό συγκεκριμένα επικεντρώνεται στους κύριους άξονες περιφερειακής πολιτικής, τους διαφορετικούς τύπους των περιφερειών της, τη διαχρονική εξέλιξη των στόχων της, καθώς και στις πρωτοβουλίες της Ε.Ε. σε ζητήματα τομεακής και περιφερειακής πολιτικής.
- Η πέμπτη ενότητα εμβαθύνει σε ζητήματα περιφερειακής πολιτικής στον Ελλαδικό χώρο. Εξετάζει, στο πλαίσιο αυτό, τη διαχρονική εξέλιξη του περιφερειακού προβλήματος στην Ελλάδα σε αντιστοιχία με την εξέλιξη της περιφερειακής πολιτικής από τη δεκαετία του '60 έως σήμερα.
- Τέλος, η έκτη ενότητα εστιάζει στη χωροταξική πολιτική στην Ελλάδα μέσα από: α) τη διαχρονική εξέταση του θεσμικού πλαισίου του χωροταξικού σχεδιασμού, και β) το ρόλο της ως 'εργαλείο' για τη χάραξη πολιτικής που αποσκοπεί στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη των περιφερειών και την προστασία των φυσικών και πολιτιστικών τους πόρων.
Το εφαρμοσμένο μέρος περιλαμβάνει την εκπόνηση εργασίας από τους σπουδαστές με στόχο την εξοικείωση με ζητήματα περιφερειακής πολιτικής και ανάπτυξης. Στα πλαίσια της εργασίας, οι σπουδαστές αποκτούν επιπλέον γνώση και εμπειρία, μέσα από την αναζήτηση πληροφορίας, σε σχέση με τους φορείς, τα κέντρα λήψης αποφάσεων, την αλληλεπίδραση των διαφόρων κέντρων λήψης αποφάσεων (Ευρωπαϊκή Ένωση - κράτη μέλη, εθνικό - περιφερειακό - τοπικό επίπεδο χάραξης πολιτικής), τις πηγές πληροφόρησης σε εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο κ.λπ.
Η αξιολόγηση των σπουδαστών στα πλαίσια του μαθήματος περιλαμβάνει:
- Την αξιολόγηση της τελικής γραπτής εξέτασης του μαθήματος (50%).
- Την αξιολόγηση της εργασίας που εκπονήθηκε (50%). Η εκπόνηση της εργασίας γίνεται από ομάδα 2-3 ατόμων. Επισημαίνεται ότι με το πέρας του μαθήματος, κάθε ομάδα παρουσιάζει την εργασία της. Η παρουσίαση συνεκτιμάται στον τελικό βαθμό της εργασίας του μαθήματος.
Σημείωση:
Ο βαθμός της εργασίας:
- συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό επίδοσης των σπουδαστών, υπό την προϋπόθεση ότι ο βαθμός επίδοσης στη γραπτή εξέταση είναι προβιβάσιμος.
- στην αντίθετη περίπτωση, η εργασία κρατείται για το αμέσως επόμενο ακαδημαϊκό έτος.
/>
Παναγιωτοπούλου Μαρία - Υπ. Διδ. Ε.Μ.Π. - E-mail: mapanagiot@yahoo.g