Γενικά στοιχεία
Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στο φιλοσοφικό προβληματισμό περί τη γνώση, την επιστήμη και τη μεθοδολογία επιστημών, όπως έχουν διαμορφωθεί και εξελιχθεί από τις αρχές του 20ου αιώνα. Η έμφαση δίνεται στη γενική φιλοσοφία (μεθοδολογία) των εμπειρικών επιστημών. Ποια είναι η σχέση μεταξύ επιστημονικών υποθέσεων και εμπειρικών τεκμηρίων; Τι νοείται ως επιστημονική εξήγηση; Ποια είναι η δομή και ποια η δυναμική των επιστημονικών θεωριών; Υπάρχει επιστημονική πρόοδος και σε τι συνίσταται;
Γνώσεις:
Ο/η φοιτητής/τρια με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος:
- Γνωρίζει τη συμβολή της επιστήμης στον φιλοσοφικό στοχασμό
- Εξοικειώνεται με την έννοια των αναλυτικών και συνθετικών κρίσεων και με την επιστημολογική σκέψη.
- Κατανοεί την έννοια του επιστημονικού Παραδείγματος και της επιστημονικής επανάστασης
- Κατανοεί την έννοια της επαγωγής & την κριτική της αιτιότητας από τον D. Hume
- Εξοικειώνεται με την ερμηνεία των αναλυτικών προτάσεων από τους M. Schlick και A.J. Ayer.
- Διακρίνει την ασυμμετρία σε διάφορες επιστημονικές θεωρίες
- Κατανοεί τη σημασία της διάκρισης ανάμεσα σε πρόταση και δήλωση
Δεξιότητες:
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
- Αντιλαμβάνεται την συνθετότητα των επιστημολογικών προβλημάτων στις θετικές επιστήμες
- Κατανοεί το πρόβλημα και τη σημασία της επαγωγής
- Εξηγεί την εξέλιξη της επιστημονικής σκέψης και πράξης
- Κατανοεί τη σημασία του πειράματος και του ελέγχου της επιστημονικής γνώσης
- Αντιλαμβάνεται τη διαφορά μεταξύ εξήγησης και ερμηνείας
- Διακρίνει τη σχέση επιστήμης, τεχνολογίας και φιλοσοφίας
- Αντιληφθεί την γένεση της τεχνο-επιστήμης ως σύνθετου ζητήματος στη φιλοσοφία που απασχολεί τον σύγχρονο πολιτισμό
Κατανοεί τη σύγχρονη επιστήμη ως κοινωνικά κατασκευασμένο φαινόμενο και εν μέρει ως γνήσια αναζήτηση του ανθρωπίνου πνεύματος
Ικανότητες:
Με την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος καλλιεργείται η ικανότητα για:
· Αυτόνομη εργασία
· Διάκριση της βασικής από την εφαρμοσμένη έρευνα
· Αξιολόγηση της σημασίας των πειραματικών εφαρμογών στην ερευνητική διαδικασία
· Ταξινόμηση απαιτητικών εννοιών που συγκροτούν τον αφηγηματικό σκελετό του μαθήματος
· Διευρυμένη αντίληψη των επιστημολογικών εννοιών ως θεμελιακών ζητημάτων στην επιστημονική θεωρία και έρευνα
Αξιολόγηση της πολυεπιστημονικότητας και της διεπιστημονικότητας ως επιστημονικών μεθοδολογιών
οι θεματικές ενότητες του μαθήματος
· Εισαγωγή: η σχέση φιλοσοφίας και επιστήμης (γνώσης)
· Η κριτική της αιτιότητας από τον D. Hume και η έννοια της επαγωγής.
· Ο Kant και αναλυτικές και συνθετικές κρίσεις: διάκριση ως προς το περιεχόμενο
· Επιστημονικός ρεαλισμός και εργαλειακή προσέγγιση θεωριών
· O Karl Popper και η φιλοσοφική κριτική του λογικού θετικισμού (Διαψευσιοκρατία)
· Το επιστημονικό Παράδειγμα και η κανονική επιστήμη (normal science) κατά τον Thomas Kuhn
· Σχετικισμός και ασυμμετρία
· Η μεθοδολογία των επιστημονικών ερευνητικών προγραμμάτων του Imre Lakatos
· Η ασυμμετρία ανάμεσα σε αντίπαλες και λογικά διάφορες επιστημονικές θεωρίες και ο «αναρχισμός» του P. K. Feyerabend.
· Η συμβατοκρατική ερμηνεία της αναγκαιότητας των αναλυτικών προτάσεων (M. Schlick, A.J. Ayer).
· Γλώσσα, Γνώση και Νόημα
διανεμόμενο σύγγραμμα
Ladyman, James, 2016, Τι είναι η Φιλοσοφία της Επιστήμης, μτφ. Γ. Μαραγκός, Ηράκλειο: Πανεπ. Εκδ. Κρήτης [2002, Understanding Philosophy of Science, London & NY: Routledge],
Κείμενα
Chalmers, A. F. ([1978] 1994): Τι είναι αυτό που το λέμε Επιστήμη; μτφρ. Γ. Φουρτούνης. Ηράκλειο: ΠΕΚ. (What is this thing called Science?. St. Lucia: University of Queensland Press).
Russell Bertrand, 2008, Τα προβλήματα της φιλοσοφίας μτφ. Αντ. Πέρης, Αθήνα: Αρσενίδη
Salmon, Μ. Η. et. al. ([1992] 1998, 2005). Εισαγωγή στη Φιλοσοφία της Επιστήμης. μτφρ. Π. Θεοδώρου, Κ. Παγωνδιώτης, Γ. Φουρτούνης. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Brown, H. I. ([1977] 1993, 1995). Αντίληψη, Θεωρία και Δέσμευση: Μια Νέα Φιλοσοφία της Επιστήμης. μτφρ. Α. Λευιτικός, Ε. Μαχαίρα, Δ. Παπαγιαννάκος, Χ. Συμσάρης. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ
Ayer, A. J. ([1936] 1946): Language, Truth and Logic. 2nd edition. New York: Dover. Μετάφραση στα ελληνικά: Γλώσσα, Αλήθεια και Λογική. Αθήνα: Σύναλμα, 1994.
Brown, H. I. ([1977] 1993): Αντίληψη, Θεωρία και Δέσμευση: Μια Νέα Φιλοσοφία της Επιστήμης. Μετάφραση: Α. Λευιτικός, Ε. Μαχαίρα, Δ. Παπαγιαννάκος, Χ. Συμσάρης. Ηράκλειο: ΠΕΚ. [Perception, Theory and Commitment: The New Philosophy of Science. Chicago and London: The University of Chicago Press]
Carnap, R. (1966): An Introduction to the Philosophy of Science. New York: Dover.
Chalmers, A. F. ([1978] 1994): Τι είναι αυτό που το λέμε Επιστήμη; Μετάφραση: Γ. Φουρτούνης. Ηράκλειο: ΠΕΚ.[What is thisthing called Science? St. Lucia: University of Queensland Press].
Feyerabend, P. K. (1978): Against Method. London: Verso Press. [Ενάντια στη Μέθοδο. Θεσσαλονίκη: Σύγχρονα Θέματα, 1983].
Hacking, Ι. (1983): Representing and Intervening: Introductory Topics in the Philosophy of Natural Science. Cambridge: Cambridge University Press. [Αναπαριστώντας και Παρεμβαίνοντας: Εισαγωγικά Θέματα στη Φιλοσοφία της Φυσικής Επιστήμης. Αθήνα: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ, 2002].
Hempel, C. G. ([1945] 1965): Aspects of Scientific Explanation and Other Essays in the Philosophy of Science. New York: The Free Press.
Kraft, V. ([1968] 1986): Ο Κύκλος της Βιέννης και η Γένεση του Νεοθετικισμού. Αθήνα: Γνώση. [Der Wiener Kreis: Der Ursprung des Neopositivismus. Wien: Springer-Verlag].
Kuhn, T. S. ([1962] 1970): The Structure of Scientific Revolutions. 2nd edition. Chicago: The University of Chicago Press. [Η Δομή των Επιστημονικών Επαναστάσεων. Θεσσαλονίκη: Σύγχρονα Θέματα, 1981]
Lakatos, I. & Musgrave, A. (eds.) (1970): Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press. (Proceedings of the International Colloquium in the Philosophy of Science, London, 1965. Contributors: Feyerabend, Kuhn, Lakatos, Masterman, Popper, Toulmin, Watkins, Williams.)
Popper, K. R. ([1934] 1980): The Logic of Scientific Discovery. (11η ανατύπωση). London: Hutchinson
Suppe, F. ([1973] 1977): The Structure of Scientific Theories. 2nd edition. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
Van Fraassen, B. C. (1980): The Scientific Image. Oxford: Clarendon Press. [Η Επιστημονική Εικόνα. Αθήνα: Leader Books, 2008].
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
https://www.pdcnet.org/philinquiry/Philosophical-Inquiry
http://academia.lis.upatras.gr/index.php/deukalionas
https://www.ekdotikeathenon.gr/nefsis-21-p157.htmlΤελική γραπτή εξέταση
Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνικά (για φοιτητές Erasmus: Αγγλικά) Γραπτή Εξέταση: 100 %
Φοιτητές που παρακολουθούν το μάθημα (και μόνον υπό αυτή την προϋπόθεση) μπορούν να εκπονήσουν ενισχυτική του βαθμού της γραπτής εξέτασης ή/και απαλλακτική εργασία σε συνεννόηση με τον διδάσκοντα
Κώστας Θεολόγου-Πέτρος Δαμιανός- Γιούλη Παπαϊωάννου
cstheol@mail.ntua.gr τηλ. 6976016195 2107722255
damianos@mail.ntua.gr τηλ. 6938472800
youlipa@mail.ntua.gr τηλ. 6979112223