mycourses .ntua.gr
Κλιματική Αλλαγή - Χωρική Διακυβέρνηση

Γενικά στοιχεία

 

Περιγραφή

Προκλήσεις αστικού χώρου ως αποτέλεσμα των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής – όξυνση προβλημάτων, λαμβάνοντας υπόψιν την ένταση της αστικοποίησης στον 21ο αιώνα. Αντιμετώπιση επιπτώσεων κλιματικής αλλαγής - επιδίωξη στόχων βιώσιμης αστικής ανάπτυξης. Νέοι τρόποι συλλογικής δράσης στον αστικό χώρο, ανάδειξη συνεργατικών μορφών σχεδιασμού και χάραξης χωρικών και άλλων πολιτικών, με πεδίο εφαρμογής τη βιώσιμη κινητικότητα. 

 

ΕΠΙΔΙΩΚΟΜΕΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 

-     Εμβάθυνση στις βασικές έννοιες της κλιματικής αλλαγής, της βιώσιμης ανάπτυξης, της διαχείρισης και προστασίας του περιβάλλοντος με έμφαση στον αστικό χώρο

-     Εξοικείωση σε θέματα που αφορούν στην προσαρμοστικότητα των πόλεων στις νέες συνθήκες κλιματικής αλλαγής και στο σχεδιασμό παρεμβάσεων που μειώνουν την τρωτότητα  των πόλεων και συμβάλλουν στην ανθεκτικότητα τους

- Εμβάθυνση στις σύγχρονες προκλήσεις αστικών περιοχών, τα θέματα της βιώσιμης αστικής ανάπτυξης και της συμμετοχής

- Εμβάθυνση στην έννοια του συμμετοχικού σχεδιασμού (χωρικού, τομεακού, αναπτυξιακού κ.λπ. σε τοπικό και υπερτοπικό επίπεδο)

- Κατανόηση της συμμετοχικής προσέγγισης ως μίας δομημένης διαδικασίας διαλόγου - Κλασσικέςκαι  διαδικτυακές προσεγγίσεις συμμετοχής

- Πρακτικές συμμετοχής, ανάληψης ευθύνης, διαφάνειας και διασφάλισης συναίνεσης και αποτελεσματικότητα και συνεκτικότητα ασκούμενων πολιτικών

- Μύηση των σπουδαστών/τριών στις αρχές σχεδιασμού βιώσιμης κινητικότητας που λαμβάνουν υπόψη τους το υφιστάμενο πλαίσιο μιας κυρίαρχης νοοτροπίας εξαρτημένης από το αυτοκίνητο

- Ανάλυση επιχειρημάτων σχετικών με τη σημασία των στρατηγικών βιώσιμης κινητικότητας, υπό την απειλή της κλιματικής αλλαγής

- Εξοικείωση των σπουδαστών/τριών με λύσεις χαμηλού κόστους που προϋποθέτουν υπευθυνότητα και πειθάρχηση σε κανόνες

- Μύηση σε διαδικασίες και τεχνικές που επηρεάζουν θετικά το κοινό ώστε να συναινεί σε εφαρμογές που αλλάζουν συνήθειες και προτεραιότητες της καθημερινότητας 

 

Ύλη

Ενότητα Ι: Κλιματική Αλλαγή

  Μαρία Π. Παπαδοπούλου, Καθηγήτρια ΣΑΤΜ, Δημήτρης Παπακωνσταντίνου, Δρ. ΑΤΜ ΕΜΠ ΕΔΙΠ

 - Ανάπτυξη θεωρητικού υποβάθρου σε θέματα κλιματικής αλλαγής, προσαρμογής και τρωτότητας.

 - Επιπτώσεις του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής στο αστικό περιβάλλον.

 - Αποτελεσματική διαχείριση των πόρων – ανθεκτικότερες υποδομές για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στον αστικό χώρο.

 

Ενότητα ΙΙ: Χωρική Διακυβέρνηση και Συμμετοχή

     Αναστασία Στρατηγέα, Καθηγήτρια ΣΑΤΜ - Ακριβή Λέκα, Δρ, ΕΔΙΠ ΕΜΠ

  - Η έννοια της χωρικής διακυβέρνησης και του στρατηγικού σχεδιασμού για την επιδίωξη στόχων βιώσιμης ανάπτυξης στα διάφορα επίπεδα σχεδιασμού.

  - Η έννοια της συμμετοχής στη διαδικασία λήψης αποφάσεων – Ορισμός, εξέλιξη, στόχοι, βασικές αρχές, επίπεδα συμμετοχής, πλεονεκτήματα, χωρική κλίμακα αναφοράς, συμμετέχοντες.

 - Η έννοια του συμμετοχικού σχεδιασμού στη χάραξη πολιτικής σε διάφορα επίπεδα –στόχοι, επίπεδα συμμετοχικού σχεδιασμού, πλεονεκτήματα και δυσκολίες, Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και συμμετοχή, παραδείγματα εφαρμογών σε αστικό επίπεδο.

 

Ενότητα ΙΙΙ: Κοινωνικές Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας απέναντι στην Κλιματική Αλλαγή

  Ευθύμιος Μπακογιάννης, Επικ. Καθηγητής ΣΑΤΜ ΕΜΠ

 - Μεθοδολογία εμπλοκής των πολιτών στον σχεδιασμό για τη βιώσιμη κινητικότητα. Σε αυτούς εστιάζεται ο σχεδιασμός για το αύριο της ευρωπαϊκής πόλης. Κάτοικοι, επισκέπτες, επιχειρηματίες και καταναλωτές αποτελούν μέρος της λύσης, γιατί ο σχεδιασμός είναι σχεδιασμός για τον άνθρωπο και την κοινωνική συνοχή.

 - Εργαλεία των διαφόρων αστικών αντικειμένων, όπως της πολεοδομίας, των μεταφορών, του περιβάλλοντος, της οικονομικής ανάπτυξης, της κοινωνικής πολιτικής, της υγείας, της ασφάλειας, της ενεργειακής κατανάλωσης κ.λπ.

 - Διαδικασίες συντονισμού μεταξύ των διαφόρων βαθμών Αυτοδιοίκησης και μεταξύ των γειτονικών γεωγραφικά Δήμων και Περιφερειών.
Mέθοδοι αξιολόγησης

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (50%) που περιλαμβάνει:

- Ερωτήσεις ανάπτυξης με θέματα θεωρητικού ενδιαφέροντος από σχετική βιβλιογραφία που δίνεται στο πλαίσιο του μαθήματος

- Ερωτήσεις επί εφαρμοσμένων προβλημάτων σχετικών με το αντικείμενο του μαθήματος

 

ΙΙ. Αξιολόγηση της Παρουσίασης Ομαδικής Εργασίας που εκπονείται κατά τη διάρκεια και παραδίδεται στο τέλος του μαθήματος (50%)