Γενικά στοιχεία
ΘΕΜΑΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ/ΓΝΩΣΗΣ
Διδάσκοντες:
Γιάννης Καλογήρου, Καθηγητής ΕΜΠ (y.caloghirou@ntua.gr), Εργαστήριο Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας
Εμμανουήλ Κούκιος, Καθηγητής ΕΜΠ (koukios@chemeng.ntua.gr)
Συνεργάτες:
Ευάγγελος Σιώκας, Χημ. Μηχ. ΕΜΠ, Διδάκτωρ ΕΜΠ, (vagsiok@gmail.com)
Νίκος Κανέλλος, Διδάκτωρ ΕΜΠ, (nikos.kanellos@yahoo.gr)
Παναγιώτης Παναγιωτόπουλος, Χημ. Μηχ. ΕΜΠ, Διδάκτωρ ΕΜΠ, (panag.panag82@gmail.com)
Νίκος Κουράκος, Υποψ. Διδάκτωρ ΕΜΠ, (snadek@gmail.com)
Γεώργιος Σιώκας, Υποψ. Διδάκτωρ ΕΜΠ, (geosiok@mail.ntua.gr)
Δημήτρης Κουλάς, ΕΔΙΠ ΕΜΠ (koullas@chemeng.ntua.gr)
Έλλη Μπαραμπούτη, ΕΔΙΠ ΕΜΠ (belli@central.ntua.gr)
Τα Κύματα της Τεχνολογικής Αλλαγής (info-, bio-, nano-): Το 1ο Κύμα: Πληροφορική - Σύγκλιση με Τεχνολογίες Επικοινωνιών κ.α. Η Κοινωνία της Πληροφορίας: Τεχνικές, Οικονομικές και Κοινωνικές Επιπτώσεις. Το 2ο Κύμα: Βιοτεχνολογίες - Οι 3 «Ήπειροι» Εφαρμογών (Αγροτικές, Υγείας, Βιομηχανία - Περιβάλλον). Επιπτώσεις της Βιοτεχνολογικής Επανάστασης - Το Πρόβλημα της Κοινωνικής Αποδοχής - Συγκλίσεις info-bio. Το 3ο Κύμα των Νανοεπιστημών και Νανοτεχνολογιών. Επιπτώσεις της Νανοτεχνολογικής Επανάστασης - Συγκλίσεις με τα άλλα Κύματα.
Ο Έλληνας Χημικός Μηχανικός στην Κοινωνία της Γνώσης: Ευκαιρίες και Εμπόδια. Σχέσεις με άλλους Κλάδους και Επαγγέλματα - Το Ζητούμενο της Διεπιστημονικότητας. Σπουδαστικά Θέματα. Προς μια Οικονομία και Κοινωνία της Γνώσης - Διεθνείς, Ευρωπαϊκές, Εθνικές και Περιφερειακές πλευρές. Ο Χημικός Μηχανικός εμπρός στις εξελίξεις αυτές: Επιστήμη, Σπουδές, Επάγγελμα.
Ο Κλάδος της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών στην Ελλάδα: Η παρουσίαση ης τέχουσας κατάστασης του κλάδου των Τεχνολογιών Πληροφορικής και των Επικοινωνιών στην Ελλάδα και σε μια διεθνή προοπτική. Η ανάλυση των προοπτικών του ΤΠΕ στην Ελλάδα - Οι δυνατότητες της Δημόσιας Πολιτικής να υποστηρίξει τη μεγέθυνση και την ανάπτυξη του κλάδου.
Η Εξέλιξη του Διαδικτύου (Internet): Οι βασικοί σταθμοί, οι βασικοί πρωταγωνιστές, η σημερινή εξέλιξη. Οι διεθνείς τάσεις και η ελληνική πραγματικοτητα.
H ευρυζωνική πρόσβαση (ευρυζωνικές υποδομές και ευρυζωνικές υπηρεσίες): Η ευρυζωνική πρόσβαση ενδυναμώνει την οικονομική μεγέθυνση και επίδοση και επιφέρει πραγματικά και μετρήσιμα αποτελέσματα σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Σημασία δεν έχει μόνον η διαθεσιμότητα ευρυζωνικής πρόσβασης, αλλά η χρήση/ αξιοποίηση των ευρυζωνικών υποδομών/ υπηρεσιών.
Η χρήση web 2.0 υπηρεσιών και η συνδυασμένη αξιοποίηση: e-mail, mailing lists, groups, sites/blogs, wikies, menou.
Το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας: Το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας ΕΔΕΤ / GRNET παρέχει στην Ελληνική Ακαδημαϊκή, Ερευνητική και εκπαιδευτική κοινότητα προηγμένες υπηρεσίες εθνικής διασύνδεσης Ιντερνετ υψηλής χωρητικότητας εξυπηρετώντας όλα τα ΑΕΙ, ΤΕΙ, τα Ερευνητικά Κέντρα της χώρας και πάνω από 9500 σχολεία μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
Μια σειρά από άλλα θέματα όπως: Το τοπίο των ενημερωτικών διαδικτυακών τόπων στην Ελλάδα - O υπολογιστής των 100 δολλαρίων ή των 80 ευρώ - Το ανοιχτό λογισμικό - Το φαινόμενο GOOGLE - Το μοντέλο Amazon - Το φαινόμενο Wikipedia - Social networking - Το δίκτυο και η ηλεκτρονική υποδομή του ΕΜΠ.
Οι παρουσιάσεις και το υλικό του μαθήματος βρίσκονται στο: http://mycourses.ntua.gr/document/document.Εhp.
Eκπαιδευτικό ηλεκτρονικό βιβλίο με τίτλο "Κοινωνία της Πληροφορίας και Οικονομία της Γνώσης".
Μέθοδος Διεξαγωγής
• Θεωρητική διαδραστική διδασκαλία και συνεργατική συμμετοχή στο PC Lab Υ2 της Σχολής
Αξιολόγηση Επίδοσης
• 60% Εργασία à Αξιολόγηση του κειμένου και της παρουσίασης της εργασίας
• 40% Τελική εξέταση
Συνεκτιμάται: Η συμμετοχή στις παρουσιάσεις και τις δραστηριότητες του μαθήματος