Είσοδος

Θεωρία και Μέθοδοι Συμμετοχικού Σχεδιασμού

Γενικά στοιχεία

 

 
Περιγραφή

Τα τελευταία χρόνια, η παγκόσμια κοινότητα έχει αναλάβει σειρά πρωτοβουλιών για την προώθηση της εμπλοκής ευρύτερων κοινωνικών ομάδων στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, καθιερώνοντας έτσι την προσέγγιση του συμμετοχικού σχεδιασμού. Η προσέγγιση αυτή αποσκοπεί στην επίτευξη της αντιπροσωπευτικής εμπλοκής των πολιτών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και την εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής συναίνεσης στις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις.

Με δεδομένη τη νομοθετική επιταγή για τη συμμετοχή των πολιτών στις μελέτες σχεδιασμού σε διάφορες χωρικές κλίμακες (αστική, περιφερειακή κ.λπ.) στη χώρα μας, και την ως εκ τούτου ανάγκη παροχής της απαραίτητης γνώσης τόσο σε θεωρητικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο μεθόδων και εργαλείων που μπορούν να αξιοποιηθούν στον συμμετοχικό σχεδιασμό, το μάθημα «Θεωρία και Μέθοδοι Συμμετοχικού Σχεδιασμού», κατ' επιλογήν μάθημα του 9ου εξαμήνου της ΣΑΤΜ, έχει ως στόχο του την παροχή στους σπουδαστές της θεωρητικής βάσης αλλά και γνώσης σχετικής με τις μεθόδους συμμετοχής που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον σκοπό αυτό. Με βάση αυτή τη γνώση, αλλά και τη γνώση που έχει αποκτηθεί από τους σπουδαστές της Σ.Α.Τ.Μ. στα ζητήματα του σχεδιασμού του χώρου (Πολεοδομία, Χωροταξία κ.λπ.), οι σπουδαστές θα είναι σε θέση να φέρουν εις πέρας με επιτυχία τις σχετικές μελέτες σχεδιασμού, στις οποίες απαιτείται η εμπλοκή πολιτών, φορέων κ.λπ., θέτοντας έτσι τη βάση για μια νέα προσέγγιση στα θέματα του σχεδιασμού του χώρου και μια νέα κουλτούρα συμμετοχής που στηρίζεται σε στέρεες βάσεις.

Το μάθημα αποτελείται από:

Το θεωρητικό μέρος, στο οποίο παρουσιάζονται μια σειρά από θεματικές ενότητες, που συμβάλλουν στην εμβάθυνση στην έννοια της συμμετοχής και στην κατανόηση της σημασίας της για τον σχεδιασμό του χώρου. Πιο συγκεκριμένα, το θεωρητικό μέρος πραγματεύεται τις ακόλουθες ενότητες: Ιστορική Εξέλιξη Έννοιας Συμμετοχής - Κατευθύνσεις Πολιτικής σε Παγκόσμιο και Ευρωπαϊκό Επίπεδο. Η Έννοια της Συμμετοχής. Συμμετοχικός Σχεδιασμός. Μέθοδοι Συμμετοχής - Ταξινόμηση. Μέθοδοι Αποτύπωσης Διαφορετικότητας. Μέθοδοι Σύγκλισης ή Επίτευξης Ομοφωνίας. Επιλογή Μεθόδου Συμμετοχής στον Σχεδιασμό. Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας και Συμμετοχικός Σχεδιασμός. Παραδείγματα εφαρμογής Συμμετοχικών Διαδικασιών από την ελληνική και τη διεθνή πραγματικότητα. Παραδείγματα Web-based Εφαρμογών.

Το εφαρμοσμένο μέρος, το οποίο αποσκοπεί στην εμπέδωση της θεωρητικής γνώσης και των μεθόδων και εργαλείων συμμετοχής, έτσι ώστε να καταστήσει δυνατή την ευχερή αξιοποίηση αυτών από τους σπουδαστές σε προβλήματα σχεδιασμού που απαιτούν τη συμμετοχική προσέγγιση. Η ενότητα περιλαμβάνει την εμβάθυνση σε ένα φάσμα μεθόδων συμμετοχής και την εφαρμογή τους σε συγκεκριμένο πρόβλημα, στο πλαίσιο της εργασίας του μαθήματος. Στο πλαίσιο της εργασίας αυτής γίνεται προσπάθεια οι σπουδαστές/στριες να έρχονται σε επαφή με πραγματικά παραδείγματα εφαρμογής συμμετοχικών διαδικασιών που εξελίσσονται κατά το χρόνο εκπόνησης του μαθήματος, επιχειρώντας έτσι τη διασύνδεση της θεωρητικής και εφαρμοσμένης γνώσης με την πρακτική εφαρμογή σε πραγματικά παραδείγματα συμμετοχικών διαδικασιών και την ενεργό συμμετοχή των σπουδαστών στα παραδείγματα αυτά.

Διδάσκοντες

Στρατηγέα Αναστασία - Αναπλ. Καθηγ. Ε.Μ.Π. 

Τηλ. 210 7722672      E-mail: stratige@central.ntua.gr

Συνεργάτες

Αθανασόπουλος Κωνσταντίνος - Μέλος ΕΔΙΠ - kathanas@mail.ntua.gr

Λέκα Ακριβή - Μέλος ΕΔΙΠ - akrivileka@gmail.com

Σωμαράκης Γιώργος - Υ. Δ. Ε.Μ.Π. (gesomara@gmail com)

Παναγιωτοπούλου Μαρία - Υ. Δ. Ε.Μ.Π. (mapanagiot@yahoo.gr)

 

 

 

 

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση της επίδοσης των σπουδαστών στηρίζεται:

  1. Στην προφορική εξέταση του μαθήματος, κατά 50% και
  2. Στην επιτυχή ολοκλήρωση και παρουσίαση της εργασίας που εκπονείται κατά τη διάρκεια του μαθήματος, κατά 50%.

Ο βαθμός της εργασίας συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό του μαθήματος, με την προϋπόθεση ότι ο βαθμός επίδοσης στην προφορική εξέταση του μαθήματος είναι προβιβάσιμος. Στην αντίθετη περίπτωση, ο βαθμός της εργασίας διατηρείται για το αμέσως επόμενο ακαδημαϊκό έτος.



Συγχρηματοδότηση
από την Ε.Ε.