Είσοδος

Εισαγωγή στην Επιχειρησιακή Έρευνα

Γενικά στοιχεία

 

 
Περιγραφή

     Introduction to Operational Research

Operational Research approach to modelling.

Formulation of OR problems and case studies.

Analysis of Linear Programming models.

Graphical modelling and solution.

Simplex Method.

Solution by using computer packages. Slack variables.

Duality theory. Interpretation of Duality. Sensitivity Analysis. Transportation Problem.

Project evaluation and management with or without limited resources.

Integer programming.

Decision making under uncertainty. Decision criteria. Decision trees.

Inventory control and management. Economic order quantity and reorder point with or without uncertain demand.

Queuing Theory. Dynamics of a queuing system with interarrival time and service time, coming from any probability distribution, for a single or multiple server.

 Project Management 

Mέθοδοι αξιολόγησης

1) Οι φοιτητές ετοιμάζουν και αποστέλλουν στον διδάσκοντα 4 βιογραφικά τους (Βαθμολογία 0.5 του βαθμού) και συγκεκριμένα:

α) ένα σύντομο Ελληνικό (το πολύ 1 σελίδα) με όνομα αρχείου CV_epwnymo_onoma_OR_undergraduate_2018_GRshort.docx 

β) ένα εκτενές Ελληνικό με όνομα αρχείου CV_epwnymo_onoma_OR_undergraduate_2018_GRlong.docx

γ) ένα σύντομο Αγγλικό (το πολύ 1 σελίδα) με όνομα αρχείου CV_epwnymo_onoma_OR_undergraduate_2018_ENGshort.docx

δ) ένα εκτενές Αγγλικό με όνομα αρχείου CV_epwnymo_onoma_OR_undergraduate_2018_ENGlong.docx

Στην πάνω δεξιά γωνία των α) και β) να υπάρχει ψηφιακή φωτογραφία του φοιτητή, ώστε ο διδάσκων να γνωρίσει από την αρχή του εξαμήνου τον φοιτητή και να τον αποκαλεί με το μικρό του όνομα.

2) Εβδομαδιαίο Homework (13 εβδομάδες) Βαθμολογία 1 βαθμός. Περιλαμβάνονται γραπτές ασκήσεις και εφαρμογές στον υπολογιστή.

3) Ομαδικό Project διάρκειας 15 ημερών. Η ομάδα των φοιτητών είναι συνήθως τριμελής και αποφασίζεται με επιλογή από τον διδάσκοντα κατόπιν συνέντευξης των φοιτητών. Συντονιστής της ομάδος αναλαμβάνει ένας από τους φοιτητές, που επιλέγεται από τους ίδιους κατόπιν συμφωνίας ή ψηφοφορίας. Το θέμα κάθε ομάδας είναι διαφορετικό και το ετοιμάζει ο διδάσκων. Στην εκπνοή των 15 ημερών - 12η μεσημβρινή της 15ης ημέρας (για το ακαδημαϊκό έτος 2018-19 σαν ημερομηνία παράδοσης ορίστηκε η Τρίτη 15/1/2018) παραδίδεται από τους φοιτητές (κατά την έναρξη του μαθήματος, ή αν δεν είναι δυνατόν στη γραμματεία του τομέα Μαθηματικών της ΣΕΜΦΕ, ή ελλείψει γραμματείας στο γραμματοκιβώτιο του διδάσκοντα) report με τη λύση του προβλήματος, αναλυτικό documentation της λύσης και τυχόν αναγκαία παραδείγματα, επεκτάσεις κλπ. Η αρτιότητα της λύσης βαθμολογείται με 1 βαθμό. Επιτρέπονται ακόμα και διαφωνίες εντός της ομάδος και κατάθεση περισσοτέρων του ενός report χωρίς βαθμολογική επιβάρυνση, αρκεί κάθε διαφοροποίηση να τεκμηριώνεται επιστημονικά. Κάθε ημέρα καθυστέρησης στην παράδοση επισύρει μείωση της βαθμολογίας κατά 0,2 του βαθμού.

4) Η πληρότητα και η ποιότητα του report της ομαδικής εργασίας βαθμολογείται με επιπλέον 0.5 του βαθμού. Απαραίτητο θεωρείται το εξώφυλλο με τον τίτλο του μαθήματος και του Παν/μιακού Ιδρύματος, το Θέμα, τα ονόματα των φοιτητών, η ημερομηνία και ότι επιπλέον αυτοί κρίνουν. Ακόμα απαραίτητες θεωρούνται οι αναφορές των πηγών που χρησιμοποιήθηκαν και η Βιβλιογραφία. Είναι επιτρεπτή η παράθεση φωτογραφιών, διαγραμμάτων και σχημάτων, που όμως να έχουν απόλυτη σχέση με την εργασία. Τυχόν προγράμματα ή κώδικες ή στατιστικοί πίνακες τίθενται σε Appendix. Θετικά συνυπολογίζεται οποιαδήποτε επέκταση του προβλήματος, η προέκταση της λύσης σε άλλα πεδία ή αναφορά σε μελλοντικά ή σε ανοικτά προβλήματα. Σε κάθε περίπτωση ιδιαίτερα εκτιμάται η πρωτοβουλία και η ανοικτή σκέψη. 

5) Δίνεται από κάθε ομάδα 15-λεπτη διάλεξη πάνω στο Project με χρήση power-point ή άλλου ανάλογου προγράμματος. Η διάλεξη ακολουθείται από 5 λεπτο ερωτήσεων. Χρέη συντονιστή της ομάδας κατά τη διάλεξη εκτελεί ο συντονιστής του Project. Οι φοιτητές που έδωσαν την διάλεξη βαθμολογούνται για την κατανόηση του αντικειμένου, την αποδεδειγμένη συμμετοχή τους στην επίλυσή του, στην ευχέρεια και τη σκηνική τους παρουσία, στην ετοιμότητά τους κατά τη διαδικασία των ερωτήσεων και τον καταμερισμό του χρόνου των 15 λεπτών μεταξύ των ομιλητών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να μιλήσουν σειριακά ο ένας μετά τον άλλο για 5 λεπτά ο καθένας. Οι ακροατές φοιτητές βαθμολογούνται για τις μεστές και εύστοχες ερωτήσεις τους προς τους ομιλητές. Βαθμολογία 1 βαθμός. 

6)  Brainstorming event, 2ωρης διάρκειας (για το ακαδημαϊκό έτος 2017-18 σαν ημερομηνία του event ορίστηκε η Πέμπτη 11/1/2018). Ο διδάσκων παρουσιάζει για 10 λεπτά ένα πρωτότυπο πρόβλημα που άπτεται της διδαχθείσας ύλης αλλά δεν έχει διδαχτεί αυτούσιο στο μάθημα. Επιλέγεται από τον διδάσκοντα ένας εκ των εθελοντών φοιτητών για να είναι ο διευθύνων τη συζήτηση. Ενημερώνονται οι φοιτητές από τον διδάσκοντα για τη διαδικασία της συζήτησης (finger rules κλπ). Οι φοιτητές καλούνται μέσα από τη διαδικασία του brainstorming εντος 2 ωρών να επιλύσουν το τεθέν πρόβλημα. Βαθμολογία 1 βαθμός που αντιπροσωπεύει στη συμβολή του κάθε φοιτητή στην επίτευξη της λύσης. Ο φοιτητής που διευθύνει τη συζήτηση έχει αυξημένα καθήκοντα να συντονίζει αποτελεσματικά, να δίνει το λόγο σε όλους, να ενθαρρύνει εκείνους που είναι αποστασιοποιημένοι και να κατευθύνει τη συζήτηση προς τη τελική επίτευξη του στόχου. Μετά τη παρέλευση της 1ης ώρας ο διευθύνων τη συζήτηση αντικαθίσταται από κάποιον άλλον φοιτητή (αν υπάρχει κάποιος εθελοντής). Ο 2ος διευθύνων έχει το επιπλέον καθήκον 5 λεπτά πριν τη λήξη της συνεδρίας να ανακεφαλαιώσει τα αποτελέσματα που επετεύχθησαν.

7) Γραπτή εξέταση. Βαθμολογία 5 βαθμοί. 

Διδάσκοντες

Κολέτσος Ιωάννης

Επίκουρος Καθ. ΕΜΠ

Γραφείο: 204, Κτίριο Ε, 2ος όροφος, τηλ. 210-772-1642

τηλ. οικίας 210-8032527 (Μόνο 11:00 - 12:00 το βράδυ)

e-mail: jcoletsos@gmail.com

site: www.coletsos.gr (the new one) and www.math.ntua.gr/~coletsos (the old one)

Ώρες και αίθουσες διδασκαλίας 2015-16

Τρίτη 12:45 - 14:30  PC_LAB (Αίθουσα υπολογιστών) του τομέα Μαθηματικών 2ος όροφος, Κτίριο Ε.

Πέμπτη 12:45 - 14:30 PC_LAB (Αίθουσα υπολογιστών) του τομέα Μαθηματικών 2ος όροφος, Κτίριο Ε. 

Το 1ο μάθημα θα γίνει Τρίτη 2/10/2018 στο PC LAB του κτιρίου Ε (2ος όροφος)

ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΥΔΟΞΟ

  1. Βιβλίο [50656312]: Εισαγωγή στήν Επιχειρησιακή Έρευνα, Κολέτσος Ιωάννης, Στογιάννης Δημήτρης, 2η έκδοση, ΣΥΜΕΩΝ, ΑΘΗΝΑ 2015
  2. Βιβλίο [50655958]: Επιχειρησιακή Έρευνα., Κώστογλου Βασίλειος Ι., Έκδοση: 1η/2015, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ

Εξεταστέα Ύλη 2017-18

Από το Βιβλίο Εισαγωγή στήν Επιχειρησιακή Έρευνα, Κολέτσος Ιωάννης, Στογιάννης Δημήτρης, Αθήνα 2015, Εκδόσεις Κολέτσος-Στογιάννης.

Κεφάλαιο 1: όλο.

Κεφάλαιο 2: όλο.

Κεφάλαιο 3: όλο.

Κεφάλαιο 4: όλο.

Κεφάλαιο 5, Παράγραφοι: 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 5.15, 5.16, 5.17.

Κεφάλαιο 6, Παράγραφοι: 6.1, 6.2.

Κεφάλαιο 7: όλο.

Κεφάλαιο 8, Παράγραφοι: 8.1, 8.2, 8.3, 8.4.

Κεφάλαιο 9: όλο.

Κεφάλαιο 10: 10.1, 10.2, 10.3, 10.4, 10.5, 10.6, 10.8, 10.9.

Κεφάλαιο 11, Παράγραφοι: 11.1, 11.2, 11.3, 11.4, 11.5, 11.6, 11.7 (11.7.1, 11.7.2, 11.7.3, 11.7.4, 11.7.5, 11.7.6), 11.8 (11.8.1), 11.10.

Κεφάλαιο 12, Παράγραφοι: 12.1, 12.2, 12.3, 12.4, 12.5, 12.9 (12.9.2, 12.9.4), 12.10 (12.10.3), 12.11.

Κεφάλαιο 13, Παράγραφοι: 13.1, 13.2, 13.3, 13.4.

και ακόμα

Δίκτυα 

1) Το πρόβλημα της ελάχιστης διαδρομής

2) Το πρόβλημα της Μέγιστης ροής.

3) Το πρόβλημα του ελάχιστου ζευγνύοντος δέντρου   

ΤΑ ΛΥΜΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥΝ ΣΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΠΟΥ ΕΞΕΤΑΖΟΝΤΑΙ

ΟΛΕΣ ΟΙ ΛΥΜΕΝΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 

Βιβλιογραφία

1.    Hillier, F. S. and Lieberman, G. J. (2005). Introduction to Operations Research (9th edition). Holden-Day, San Francisco, CA.

2.     Hillier, F. S., M. S. Hillier, and G. J. Lieberman (2000). Introduction to Management Science: A Modeling and Case Studies Approach with Spreadsheets, McGraw-Hill/Irwin. 

3.     Taha, H., A. (2010). Operations Research, an introduction, Ninth edition, Prentice Hall.

4.  Winston, W.L. (2003). Operations Research Applications and Algorithms, Duxbury Press.

5.  Κηρυττόπουλος Κ., Εγχειρίδιο διαχείρισης κινδύνων έργων “Η οπτική του μάνατζμεντ”, Κλειδάριθμος, 2006. 

6.  Mηλιώτης, Π., Α. (1994). Επιχειρησιακή Έρευνα, Μέθοδοι και προβλήματα, Εκδόσεις Αθ. Σταμούλης, Αθήνα – Πειραιάς.

7.  Μηλιώτης, Π., Α. (1994). Εισαγωγή στο Μαθηματικό Προγραμματισμό, Εκδόσεις Αθ. Σταμούλης, Αθήνα – Πειραιάς. 

8.      Ξηρόκωστας, Α. Δ. (1999). Επιχειρησιακή Έρευνα, Αθήνα, Εκδόσεις Συμμετρία.

9.  Ξυδώνας Π., Μαυρωτάς Γ., Ψαρράς Ι., Ζοπουνίδης Κ., Διαχείριση χαρτοφυλακίων με πολλαπλά κριτήρια “Θεωρία και πράξη”, Κλειδάριθμος, 2011

 

 

Εκφωνήσεις παραδειγμάτων Μοντελοποίησης και Οδηγίες για τη χρήση του υπολογιστικού πακέτου solver του προγράμματος excel της Microsoft corp.

θα τις βρείτε στα έγγραφα


 
Συγχρηματοδότηση
από την Ε.Ε.