Είσοδος

Mεταφορικά συστήματα πόλεων - Eφαρμογές

Γενικά στοιχεία

 

 
Ύλη

ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ «ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ-ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ»

  

Πρόγραμμα Μαθημάτων

 

«Μεταφορικά Συστήματα Πόλεων-Εφαρμογές»

Εαρινό ακαδ. Εξάμηνο: 2013

 

 

Διδακτική ομάδα : Γεώργιος Μ.Σαρηγιάννης(συντον.), ομότιμος καθηγητής, Αντώνης Σταθόπουλος (συντον.), καθηγητής, Π.Ψαράκη, επίκ. καθηγήτρια, Θάνος Βλαστός, καθηγητής, Ε.Παπατζίκου, ΥΔ ΕΜΠ

 

Το μάθημα γίνεται κάθε Τετάρτη από τις 18.00 έως τις 21.00 στην αίθουσα 106

 

------------

 Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2013.  Μάθημα 1ο. Ιεραρχημένα συγκοινωνιακά συστήματα. Παραδείγματα από το εξωτερικό ιεραρχημένου, βιώσιμου συγκοινωνιακού σχεδιασμού. (διδάσκων Α.Σταθόπουλος).

 

Τετάρτη 6 Μαρτίου 2013. Μάθημα 2ο. Ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός της Αθήνας. ΟΑΣΑ, Αττικό Μετρό, Τραμ ΑΕ., Σχεδιασμός και υλοποίηση - Κέντρο εναντίον προαστίων (διδάσκων Α. Σταθόπουλος)

 

Τετάρτη 13 Μαρτίου 2013. Mάθημα 3o.  Σχεδιασμός των μετακινήσεων σε μικρότερες πόλεις. Κέρκυρα, Αργος, Νέα Φιλαδέλφεια. Ιδιωτική και δημόσια(?) μετακίνηση. (διδάσκων Α.Σταθόπουλος- Ε. Παπατζίκου)

 

Τετάρτη 20 Μαρτίου 2013. Μάθημα 4ο. Συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση ειδικών πόλων παραγωγής και έλξης μετακινήσεων. Αεροδρόμια, λιμάνια, υπεραστικοί σταθμοί τραίνων/λεωφορείων, πανεπιστημιουπόλεις, κλπ. (διδάσκουσα Π.Ψαράκη).

 

Τετάρτη 27 Μαρτίου. Μάθημα 5ο. Σχεδιασμός ειδικών γραμμών.

Γραμμές εξυπηρέτησης κέντρου πόλεων, γραμμές express, γραμμές εξυπηρέτησης τουριστικών προορισμών. (διδάσκουσα Π.Ψαράκη).

 

Τετάρτη 3 Απριλίου 2013. Μάθημα 6ο. Σχεδιασμός για τη δημιουργία συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας. Παραδείγματα. Θα εξεταστούν λύσεις κυκλοφοριακού σχεδιασμού για την προστασία πολεοδομικών ενοτήτων, με έμφαση στα ιστορικά κέντρα. Ειδικότερα θα παρουσιαστούν τα παραδείγματα της Ρόδου, του Λαυρίου, της Καρδίτσας και του Εμπορικού Τριγώνου της Αθήνας. Θα αναλυθούν επίσης παραδείγματα συνδυασμένων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και φυσικού σχεδιασμού μικροκλίμακας για τη βελτίωση της κίνησης του πεζού. (διδάσκων Θ.Βλαστός)

 

Τετάρτη 10 Απριλίου 2013. Μάθημα 7ο. Σχεδιασμός ένταξης του ποδηλάτου στις ελληνικές πόλεις. Παραδείγματα. Θα εξεταστούν λύσεις σχεδιασμού που δόθηκαν σε 17 ελληνικές πόλεις, στο πλαίσιο σχετικού προγράμματος του ΥΜΕ, καθώς και τα συμπεράσματα βάσει των οποίων συντάχθηκαν προδιαγραφές μελετών προσαρμοσμένες στην ελληνική πραγματικότητα. Θα συζητηθούν επίσης παραδείγματα γενικότερων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που συνόδευσαν την ένταξη υποδομής ποδηλάτου στο οδικό περιβάλλον καθώς και τα αποτελέσματα έρευνας αξιολόγησης της λειτουργίας των ποδηλατοδρόμων σε Καρδίτσα και Λάρισα. (διδάσκων Θ.Βλαστός).

 

Τετάρτη 17 Απριλίου 2013. Μάθημα 8ο. Το Βερολίνο και το μεταφορικό του σύστημα. Ιστορική, κοινωνική  και πολεοδομική εξέλιξη του Βερολίνου σε σχέση με τον σχεδιασμό του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου και του δικτύου των τροχιοδρόμων. Ο σχεδιασμός του Βερολίνου στον Μεσοπόλεμο, στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια ως «ενιαία πόλη», στην εποχή της διαίρεσης, και στην σύγχρονη εποχή. Σχέδια, αντιλήψεις και ιδεολογικές φορτίσεις του σχεδιασμού. Το Βερολίνο και το μεταφορικό του σύστημα σήμερα σε σχέση με τις χρήσεις εδάφους. (διδάσκων Γ.Σαρηγιάννης)

 

Τετάρτη 24 Απριλίου 2013. Μάθημα 9ο. Το μεταφορικό σύστημα της Αθήνας. Η ιστορική του εξέλιξη.  Ο σχεδιασμός στον 19ο αιώνα μετά το σχέδιο Κλεάνθη – Schaubert, οι προτάσεις Σταυρίδη κλπ έως την Επιτροπή Καλλιγά. Το σχέδιο της Διοίκησης Πρωτευούσης του 1940. Οι «διανοίξεις» του Υπουργείου Δημοσίων Εργων του 1959 και της Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων (Κ.Μπίρης)  Σχέδια του Γραφείου Wilbur Smith, του Υπουργείου Δημοσίων Εργων και του Κωνσταντίνου Δοξιάδη του 1965. Περιορισμένες αναθεωρήσεις μεταφορικής πολιτικής στην αρχή του 21ου αιώνα, μετρό, τραμ, αλλά και συνέχεια της έμφασης στα οδικά έργα. (διδάσκων Γ.Σαρηγιάννης)

 

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΠΑΣΧΑ 

 

Τετάρτη 15 Μαίου 2013.  Μάθημα 10ο. Η Βιέννη και το μεταφορικό της σύστημα. Η πόλη ως κέντρο της Αυστροουγγρικής αυτοκρατορίας και η ιστορική, πολεοδομική και κοινωνική της εξέλιξη. Το μεταφορικό σύστημα της Βιέννης από τα τέλη του 19ου έως σήμερα. Πολεοδομικές επεμβάσεις μεγάλης κλίμακας (κατεδάφιση τειχών, Ring, Guertel), και η συνεχής επένδυσή τους με ισχυρό μεταφορικό σύστημα δημοσίων συγκοινωνιών. (διδάσκων Γ.Σαρηγιάννης)

 

Τετάρτη 22 Μαΐου 2013. Μάθημα 11ο. Τα μεταφορικά συστήματα της Κωνσταντινούπολης και του Ελσίνκι.  α. Κωνσταντινούπολη. Ιστορική, κοινωνική  και πολεοδομική εξέλιξη της Πόλης στον 20ο αιώνα και οι προσπάθειες επίλυσης του μεταφορικού συστήματος. Ο Martin Wagner ως Διευθυντής Πολεοδομίας της Ιstanbul (1938) και οι κατευθύνσεις των διανοίξεων, με αποκορύφωμα τις διανοίξεις του 1960. Συγκοινωνιακό σύστημα στην παληά πόλη, και οδικό δίκτυο στην ευρύτερη περιοχή. β. Ελσίνκι. Ιστορική και πολεοδομική εξέλιξη της πόλης, διεθνής θέση της και ίδρυσή της σε ιδιότυπο γεωγραφικό περιβάλλον και σε ευαίσθητο γεωπολιτικό χώρο. Το σχέδιο της πόλης και η σχέση του με τις νέες πόλεις του 17ου αιώνα, συνέπειες στην πολεοδομική της εξέλιξη, το μεταφορικό της σύστημα χθές και σήμερα. Μεταφορική Πολιτική στον 20ο αιώνα και σημερινή κατάσταση. (διδάσκων Γ.Σαρηγιάννης)

 

 Τετάρτη 29 Μαΐου 2013. Μάθημα 12ο. Το συγκοινωνιακό σύστημα της Αθήνας. Παράδειγμα εφαρμογής συνεργασίας μεταφορικών μέσων στα νότια προάστεια των Αθηνών και αναδιοργάνωσης των λεωφορειακών γραμμών σε ενιαίο σύστημα με το μετρό και το τραμ της περιοχής. Τοπικές γραμμές αντί γραμμές κέντρου-περιφέρειας  και ταυτόχρονα τροφοδοτικές των βαρέων μέσων μεταφοράς, των μέσων σταθερής τροχιάς. (διδάσκων Γ.Σαρηγιάννης)  

 

Τετάρτη 5 Ιουνίου 2013. Μάθημα  13ο . Το συγκοινωνιακό σύστημα του Αμστερνταμ και γενική σύνοψη για τα ευρωπαϊκά συστήματα συγκοινωνιών. α. Αμστερνταμ και ολλανδικές πόλεις, ιστορική εξέλιξη, διαμόρφωση του πολεοδομικού ιστού και του μεταφορικού συστήματος. Ιδιαιτερότητες των μετακινήσεων στο Αμστερνταμ, ποδήλατο και ΜΜΜ στις κεντρικές του περιοχές, συνδέσεις με νέα προάστεια ή επεκτάσεις κέντρου στα polder.   β. γενικά συμπεράσματα. Ιδεολογικές κατευθύνσεις, ιστορικό πλαίσιο,  πολεοδομικές παράμετροι  και διαμόρφωση μεταφορικής και συγκοινωνιακής πολιτικής. Η διαφορά της ανάπτυξης των πόλεων της κυρίαρχης Ευρώπης στον 19ο αιώνα, στον Μεσοπόλεμο και στις δεκαετίες μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο από τις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, και οι ανατροπές στο τέλος του 20ου αιώνα. (διδάσκων Γ.Σαρηγιάννης)

 

Περισσότερες πληροφορίες: Εργαλία > Ανακοινώσεις & Έγγραφα

 

Διδάσκοντες

Διδακτική ομάδα :

Γεώργιος Μ.Σαρηγιάννης, ομότιμος καθηγητής, Αντώνης Σταθόπουλος, καθηγητής, Θάνος Βλαστός καθηγητής, Π.Ψαράκη επ. καθηγ., Ελένη Παπατζίκου Υ.Δ.



Συγχρηματοδότηση
από την Ε.Ε.