Είσοδος

Οργάνωση και Διοίκηση

Γενικά στοιχεία

 

 
Περιγραφή

Σκοπός του Μαθήματος

Το μάθημα απευθύνεται στους φοιτητές του 3ου εξαμήνου της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών.

Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η επαφή των φοιτητών και μελλοντικών μηχανικών με θέματα που άπτονται του τομέα της διοίκησης και της οργάνωσης. Αναλυτικότερα, το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση με τα ακόλουθα αντικείμενα:

  • Ορισμός της επιχείρησης, στόχοι και είδη επιχειρήσεων, το περιβάλλον δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων (βασικές έννοιες οικονομικής θεωρίας,  λειτουργίες και κανόνες της αγοράς, μορφές οργάνωσης και ανταγωνισμού), συστημική προσέγγιση.
  • Περιβάλλον της επιχείρησης: εξωτερικό, λειτουργικό και εσωτερικό περιβάλλον, Ανάλυση PEST, SWOT, μοντέλο ανταγωνιστικών δυνάμεων κατά Porter.
  • Βασικές λειτουργίες της επιχείρησης: διοίκηση παραγωγής, διοίκηση εμπορίας,  χρηματοοικονομική διοίκηση, διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού.
  • Αρχές και λειτουργίες διοίκησης: σχεδιασμός, οργάνωση, έλεγχος, ηγεσία. 
  • Εργαλεία και τεχνικές υποστήριξης λήψης αποφάσεων διοίκησης. Προβλέψεις, στατιστικές κατανομές, έλεγχος υποθέσεων, δέντρα και μήτρες αποφάσεων, προσομοίωση, γραμμικός και δυναμικός προγραμματισμός. Διαχείριση έργων. 
  • Διερεύνηση και ανάλυση επιχειρηματικών πρακτικών και στρατηγικών στο γοργά μεταβαλλόμενο περιβάλλον της τελευταίας δεκαετίας, συμβολή και επιρροή της τεχνολογίας στην επιχειρηματική λήψη αποφάσεων.

  Συμπληρωματικά στις θεωρητικές διαλέξεις, οι παραπάνω έννοιες θα αποσαφηνίζονται μέσω μελετών περιπτώσεων, ασκήσεων και παραδειγμάτων.

Διεξαγωγή του μαθήματος

Το μάθημα περιλαμβάνει ανάλυση της θεωρίας του management και επεξεργασία μελετών περιπτώσεων –προβλημάτων/ στρατηγικών ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων, επί των οποίων γίνονται συζητήσεις και προτείνονται λύσεις από τους φοιτητές, με βάση την αποκτηθείσα γνώση. 

Το μάθημα διεξάγεται με τους ακόλουθους τρόπους

Α) Διαλέξεις – Θεωρία – Μελέτες Περιπτώσεων

Β) Διαλέξεις – Παρουσιάσεις από προσκεκλημένους ομιλητές

Διδάσκοντες

Καθηγητές

Καθηγητής Ιωάννης Ψαρράς, Καθηγητής Δημήτρης Ασκούνης

Συνεργάτες

Ιωάννα Μακαρούνη, Μανώλης Ντάνος, Μαρία Φλουρή

Χρήσιμες πληροφορίες και στοιχεία επικοινωνίας

Ιστοσελίδες 

Το υλικό του μαθήματος,ανακοινώσεις και άλλες χρήσιμες πληροφορίες θα  αναρτώνται στις ακόλουθες ιστοσελίδες:

http://academics.epu.ntua.gr

http://mycourses.ntua.gr

Ύλη

 
ΔΙΑΛΕΞΗ 1 
Εισαγωγή στην διοίκηση 
  • Ορισμός της επιχείρησης, στόχοι και είδη επιχειρήσεων, 
  • Ιστορική αναδρομή
  • Το περιβάλλον δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων
  • Οι λειτουργίες της διοίκησης 

ΔΙΑΛΕΞΗ 2 
Εξωτερικό περιβάλλον και οργανωτική κουλτούρα 
  • Μακροπεριβάλλον
  • Ανταγωνιστικό περιβάλλον (μοντέλο ανταγωνιστικών δυνάμεων κατά Porter) 
  • Ανάλυση του περιβάλλοντος
  • Ανταπόκριση στο περιβάλλον
  • Κουλτούρα και το εσωτερικό περιβάλλον 
  • Μελέτες περίπτωσης – ασκήσεις 
  • Ηθική και εταιρική ευθύνη με παραδείγματα, μελέτες περίπτωσης 
  • Επιχειρήσεις και το περιβάλλον με μελέτες περίπτωσης 

ΔΙΑΛΕΞΗ 3  
Η λήψη διοικητικών αποφάσεων
  • Τα χαρακτηριστικά των διοικητικών αποφάσεων
  • Μελέτες περίπτωσης – ασκήσεις (Bateman Snell)
  • Εμπόδια στην αποτελεσματική λήψη αποφάσεων
  • Λήψη αποφάσεων σε ομάδες
  • Οργανωτική λήψη αποφάσεων
  • Μελέτες περίπτωσης – ασκήσεις 

ΔΙΑΛΕΞΗ 4 
Σχεδιασμός και στρατηγική διοίκηση
  • Στρατηγικός σχεδιασμός
  • SWOT ανάλυση
  • Είδη στρατηγικών
  • Μελέτες περίπτωσης – ασκήσεις

ΔΙΑΛΕΞΗ 5 
Οργάνωση – εταιρικές δομές
  • Η έννοια της οργανωτικής δομής (ορισμός οργανωτικής δομής, το οργανόγραμμα)
  • Σχεδιασμός εργασίας
  • Είδη οργανωτικών δομών
  • Σχέσεις ιεραρχίας και εξουσίας στις οργανωτικές δομές
  • Σύγχρονες τάσεις & προσεγγίσεις στον οργανωτικό σχεδιασμό
  • Μελέτες περίπτωσης – ασκήσεις 

ΔΙΑΛΕΞΗ 6 
Έλεγχος και ηγεσία
  • Βασικές εννοείς και λειτουργίες ελέγχου
  • Η διαδικασία του ελέγχου
  • Συστήματα και προσεγγίσεις οργανωτικού ελέγχου
  • Balanced scorecard
  • Διοίκηση – έλεγχος ποιότητας
  • Ειδικά θέματα ποιότητας
  • Μελέτες περίπτωσης – ασκήσεις

Ηγεσία (Bateman - Snell)
  • Το όραμα
  • Η δύναμη και η ηγεσία
  • Παραδοσιακές προσεγγίσεις ηγεσίας
  • Σύγχρονες προσεγγίσεις
  • Καλλιεργώντας ηγετικά προσόντα/δεξιότητες 

 ΔΙΑΛΕΞΗ 7 
Η λειτουργία της εμπορίας, μελέτη περίπτωσης - ασκήσεις
  • Η έννοια του μάρκετινγκ
  • Είδη μάρκετινγκ  και αγοραστική συμπεριφορά
  • Η λειτουργία του μάρκετινγκ
  • Μελέτες περίπτωσης – ασκήσεις

ΔΙΑΛΕΞΗ 8 - 9
Η λειτουργία της χρηματοοικονομικής διοίκησης, ασκήσεις
  • Η χρηματοοικονομική λειτουργία
  • Βασικές λογιστικές εννοείς
  • Χρηματοοικονομικές καταστάσεις
  • Ανάλυση νεκρού σημείου
  • Παραδείγματα – ασκήσεις

ΔΙΑΛΕΞΗ 10
Η λειτουργία της παραγωγής
  • Στρατηγική παραγωγής
  • Σχεδιασμός προϊόντος
  • Σχεδιασμός δυναμικότητας
  • Διαχείριση αποθεμάτων
  • Βασικό πρόγραμμα παραγωγής
  • MRP, MRP II, ERP
  • Χρονοδρομολόγηση εργασιών
  • Παραδείγματα – ασκήσεις

ΔΙΑΛΕΞΗ 11 
Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
  • Η λειτουργία της ΔΑΔ
  • Ανάλυση αναγκών και σχεδιασμός εργασίας
  • Στελέχωση
  • Εκπαίδευση και ανάπτυξη
  • Αξιολόγηση και διαχείριση απόδοσης
  • Κινητοποίηση, ανταμοιβή και παροχές
  • Εργασιακές σχέσεις
  • Ποικιλομορφία ανθρωπίνου δυναμικού
  • Διεθνής διοίκηση ανθρωπίνου δυναμικού
  • Παραδείγματα – ασκήσεις

ΔΙΑΛΕΞΗ 12
Προσκεκλημένος ομιλητής

ΔΙΑΛΕΞΗ 13-14
Ασκήσεις – μελέτες περίπτωσης – επανάληψη

Βιβλιογραφία

  • Διοίκηση Επιχειρήσεων, Thomas S. Bateman, Scott A. Snell, Εκδόσεις Τζιόλα, ISBN 978-960-418-265-7
  • Εισαγωγή Στο Management, John Schermerhorn, Εκδόσεις Πασχαλίδη, Isbn 978-960-489-143-6
  • Contemporary Management, Gareth R Jones, Jennifer M George, Mcgraw-Hill Higher Education; 5th Edition (1 Feb. 2007), ISBN 978-0073530222
  • Μάνατζμεντ,  Patrick J. Montana, Bruce H. Charnov · Μετάφραση Μαρία Ι. Ρούβαλη. – 1η  Έκδ. - Αθήνα : Κλειδάριθμος, 2002. , ISBN 978-960-209-567-6
  • Μάνατζμεντ – Εταιρικές Λειτουργίες, Ελένη Σαλαβού, Ολίβια Κυριακίδου, 1η Έκδοση, 2010, Εκδόσεις Μ/ Τζωρτζάκης Και Σια ΕE, (Rosili), ISBN 978-960-774-524-8
  • Strategic Management: Concepts And Cases, 11/E, David, Fred (2014) Prentice Hall, ISBN 978-128-542-517-7
  • Marketing Management, 14/E, Philip Kotler, Kevin Lane Keller (2011) Prentice Hall, ISBN 978-013-210-292-6

Υλικό Μαθήματος Ακαδημαϊκού Έτους 2019 - 2020

0 - Ενημερωτικό Φυλλάδιο Μαθήματος

1 - Εισαγωγή στο μάθημα

2 - Περιβάλλον της επιχείρησης

3α - Λήψη αποφάσεων

3β - Εργαλεία λήψης αποφάσεων

4 - Εταιρικός Σχεδιασμός

5 - Οργανωσιακή Δομή

5α - Μελέτη Περίπτωσης C & C Grocery Stores

5β - Μελέτη Περίπτωσης Coca Cola


 


 
Συγχρηματοδότηση
από την Ε.Ε.