Είσοδος

Διοίκηση Ψηφιακής Επιχείρησης

Γενικά στοιχεία

 

 
Περιγραφή

Το μάθημα αυτό ασχολείται με θέματα που αφορούν τις επιχειρήσεις και (δημόσιους) οργανισμούς στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα. Το μάθημα καλύπτει ερωτήσεις όπως οι ακόλουθες:

  • Ποια είναι τα κύρια επιχειρηματικά μοντέλα e-business?
  • Πως λειτουργεί το marketing και η διαφήμιση στον ψηφιακό κόσμο?
  • Πως πραγματοποιείται η αναζήτηση πληροφοριών στο web?
  • Πως αναγνωρίζονται τα ενδιαφέροντα και οι προτιμήσεις των χρηστών και πως χρησιμοποιούνται?
  • Πως μοντελοποιούνται οι επιχειρηματικές διαδικασίες στις οποίες βασίζεται η λειτουργία των ψηφιακών οργανισμών?
  • Πως πραγματοποιείται η διαχείριση των παραγγελιών και των σχέσεων με τους πελάτες?
  • Ποιος ο ρόλος της διαχείριση γνώσης στην νέα οικονομία έντασης γνώσης?
  • Ποιες είναι οι τάσεις στο κινητό εμπόριο (mobile commerce)?
  • Πως χρησιμοποιούνται οι νέες τεχνολογίες από τον δημόσιο φορέα και τι αλλαγές επιφέρει η χρησιμοποίησή τους?
  • Πως πραγματοποιούνται οι πληρωμές στην ψηφιακή οικονομία?
  • Πως διασφαλίζεται η ασφάλεια των ψηφιακών οργανισμών και των πελατών τους?
  • Πως αλλάζει το web με την ενεργή συμμετοχή όλο και περισσότερων χρηστών?
  • Τι είναι η συλλογική νοημοσύνη (collective intelligence) και πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί?
  • Ποιο προβλέπεται να είναι το μέλλον του web?

Το μάθημα χωρίζεται σε 11 ενότητες οι οποίες καλύπτουν ένα εύρος από θέματα σχετικά με τις παραπάνω ερωτήσεις, τόσο σε τεχνολογικό όσο και σε διοικητικό επίπεδο. Ενδεικτικά, εξετάζονται θέματα που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό επιχειρείν, τα επιχειρηματικά μοντέλα, την συμπεριφορά των ηλεκτρονικών καταναλωτών, τον σχεδιασμό του Interface με το οποίο αλληλεπιδρούν οι χρήστες, την διαφήμιση στο διαδίκτυο, τις μηχανές αναζήτησης και την αναζήτηση πληροφοριών, τα συστήματα συστάσεων (recommender systems), τα οποία προτείνουν πληροφορίες, προϊόντα και υπηρεσίες ανάλογα με τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα των χρηστών.

Επίσης εξετάζονται θέματα σχετικά με την μοντελοποίηση των επιχειρηματικών διαδικασιών, την διαχείριση των παραγγελιών και των σχέσεων με τους πελάτες, την διαχείριση γνώσης, το ηλεκτρονικό εμπόριο σε mobile context, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, δημοκρατία και συμμετοχή, τις ηλεκτρονικές πληρωμές και την ασφάλεια στον ψηφιακό κόσμο, το Web 2.0, την συλλογική νοημοσύνη και το μέλλον του Web.

Τα θέματα εξετάζονται τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο, καθώς η θεωρητική περιγραφή συνοδεύεται από μελέτες περιπτώσεων. Οι 11 ενότητες, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο είναι δομημένες φαίνονται παρακάτω.


Ύλη


ΕΝΟΤΗΤΑ  1.  ΕΙΣΑΓΩΓΗ

  • Πως έχει αλλάξει το Internet και οι σχετικές τεχνολογίες την επιχειρηματική διαδικασία;
  • Πως μετασχηματίζουν τα πληροφοριακά συστήματα τους οργανισμούς και τη διοίκησή τους;
  • Παρουσίαση του Μαθήματος
  • Παρουσίαση των Εργασιών


ΕΝΟΤΗΤΑ  2.  ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

  • Internet και WWW
  • Εισαγωγή στο Ηλεκτρονικό Επιχειρείν
  • Κατηγορίες Ηλεκτρονικού Επιχειρείν
    • B2C, C2C, B2B
  • Παραδείγματα Εφαρμογών
  • Οφέλη του Ηλεκτρονικού Επιχειρείν και Κρίσιμοι Παράγοντες
  • Επιχειρηματικά Μοντέλα & Μηχανισμοί
  • Ηλεκτρονικό Εμπόριο στην Ελλάδα


ΕΝΟΤΗΤΑ  3.  ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ, ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ INTERFACE & ONLINE ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

  • Τύποι και Παράμετροι Συμπεριφοράς Καταναλωτών
  • Βασικά Στοιχεία Σχεδίασης Interface – 7Cs
    • Context (Γενική εικόνα)
    • Content (Περιεχόμενο)
    • Commerce (Συναλλαγές)
    • Community (Κοινωνικότητα)
    • Connection (Συνδεσιμότητα)
    • Customization (Προσαρμοστικότητα)
    • Communication (Επικοινωνία)
  • Διαφήμιση στο Internet
    • Εισαγωγή
    • Ορολογία
    • Μέθοδοι Διαφήμισης
    • Στρατηγικές Διαφήμισης και Προώθησης

 

ΕΝΟΤΗΤΑ  4.  ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ RΕCOMMENDATION  ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

  • Αναζήτηση στο Διαδίκτυο
    • Εισαγωγή
    • Ιστορία
    • Είδη Μηχανών Αναζήτησης
    • Τρόπος Λειτουργίας
    • Το Invisible Web
    • Power Searching
    • Αναζήτηση Ανθρώπων/Blogs/Εικόνων
    • Αξιολόγηση Αποτελεσμάτων Αναζήτησης
    • Το Μέλλον του Search
  • Συστήματα Recommenders 
    • Το Πρόβλημα
    • Τα Συστήματα Recommender
    • Κατηγορίες Συστημάτων Recommender
    • Content Based Filtering
    • Collaborative Filtering
    • User-based Collaborative Filtering
    • Item-based Collaborative Filtering
    • Υβριδικά Συστήματα

ΕΝΟΤΗΤΑ  5.  ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ

  • Επιχειρηματικές Διαδικασίες
  • Βασικές έννοιες & Ορισμοί
  • Μοντελοποίηση Επιχειρηματικών Διαδικασιών
  • Ροή Εργασίας
  • Συστήματα Διαχείρισης Ροών Εργασίας
  • Συγχρονισμός, Έλεγχος, Επικοινωνία, Παρακολούθηση του Κύκλου μιας Ροής Εργασίας
  • Ανάλυση Σχεδίων Ροών Εργασίας
  • Εφαρμογές


ΕΝΟΤΗΤΑ  6.  ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΩΝ ΚΑΙ ΣΧΕΣΕΩΝ ΜΕ ΠΕΛΑΤΕΣ

  • Συστήματα Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων (ERP)
    • Εισαγωγή στα Συστήματα Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων (ERP)
    • Αρχιτεκτονική και Τεχνικά Χαρακτηριστικά των ERPs
    • Λειτουργικές Διαδικασίες που Υποστηρίζονται από τα Σύγχρονα ERPs
    • Πλεονεκτήματα & Μειονεκτήματα των ERPs
    • Κρίσιμοι Παράγοντες Επιτυχών Υλοποιήσεων ERPs
    • Μεθοδολογική Προσέγγιση Επιλογής και Υλοποίησης ERPs
  • Συστήματα Διαχείρισης Σχέσεων Πελατείας (CRM)
    • Τι είναι η Διαχείριση Σχέσεων Πελατείας και τα Συστήματα που την Υποστηρίζουν
    • Τα πλεονεκτήματα Συστημάτων Διαχείρισης Σχέσεων Πελατείας
    • Οι Επιπτώσεις του CRM στις Επιχειρήσεις
    • Παραδείγματα


ΕΝΟΤΗΤΑ  7.  ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΓΝΩΣΗΣ

  • Τι είναι η Διαχείριση Γνώσης
  • Κύκλος Ζωής Συστημάτων Διαχείρισης Γνώσης
  • Δημιουργία Γνώσης και Αρχιτεκτονική Γνώσης
  • Οντολογίες
  • Σύγχρονες Τάσεις στην Κωδικοποίηση Γνώσης

ΕΝΟΤΗΤΑ  8.  ΚΙΝΗΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ

  • Χαρακτηριστικά και Οφέλη
  • Mobile Συσκευές
  • Τεχνολογίες Κινητής Επικοινωνίας
  • Εφαρμογές m-Commerce

ΕΝΟΤΗΤΑ  9.  ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ & ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

  • Εισαγωγή στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση
  • Έννοιες & Ορισμοί
    • Βασικές Αρχές της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
    • Πλαίσιο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
  • Μοντέλα & Οφέλη Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
    • G2C, G2B, G2G
  • Βασικές Υπηρεσίες και Φάσεις
  • Παραδείγματα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
  • Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση στην Ελλάδα
  • Ηλεκτρονική Δημοκρατία και Συμμετοχή

ΕΝΟΤΗΤΑ  10.  ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

  • Πληρωμές & Συστήματα πληρωμών
    • Κάρτες Πληρωμών
    • Εικονικές Πιστωτικές Κάρτες
    • Ψηφιακά Πορτοφόλια
    • Έξυπνες Κάρτες
    • Ηλεκτρονικές Επιταγές
    • Ηλεκτρονικό Χρήμα
    • Παραδείγματα
    • Ηλεκτρονική Εμφάνιση και Πληρωμή Λογαριασμών
  • Ασφάλεια
    • Βασικοί Ορισμοί Ασφάλειας
    • Ασφάλεια Πληροφοριακού Συστήματος
    • Απαιτήσεις για Ασφάλεια
    • Απειλές Ασφάλειας και η Αντιμετώπιση τους
    • Γενικό Πλαίσιο Ασφάλειας
    • Πολιτικές και Διαδικασίες Ασφάλειας
    • Σχεδιασμός Συνέχειας και Ανάκαμψης
    • Case Study

 ΕΝΟΤΗΤΑ  11.  WEB 2.0 ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ

  • Ορισμός και Βασικές Ιδέες
  • Διαφορές με Web 1.0
  • Υπηρεσίες και Εφαρμογές
  • Τεχνολογίες
  • Enterprise 2.0
  • Το Μέλλον του Web

Βιβλιογραφία

Προτεινόμενη ξένη βιβλιογραφία

  • E. Turban (2008) Ηλεκτρονικό εμπόριο Αρχές, εξελίξεις, στρατηγική, ΓΚΙΟΥΡΔΑΣ Μ., Κωδικός ΕΥΔΟΞΟΣ: 12307, Αθήνα
  • K. Laudon (2011) Ηλεκτρονικό Εμπόριο, Παπασωτηρίου, Κωδικός ΕΥΔΟΞΟΣ: 9744, 7η Έκδοση 2011, Αθήνα
  • Dave Chaffey (2008) Ηλεκτρονικό επιχειρείν και ηλεκτρονικό εμπόριο, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Κωδικός ΕΥΔΟΞΟΣ: 13774, Αθήνα

 

General Links

 

European Links

 

 

Blogs


Εργασίες

Το μάθημα περιλαμβάνει μια σειρά εργασιών οι οποίες και θα χρησιμοποιηθούν για την βαθμολόγηση, καθώς δεν θα υπάρξει γραπτή εξέταση. Οι εργασίες αφορούν στην διαχείριση διάφορων λειτουργιών μιας ψηφιακής επιχείρησης, από το front office με το οποίο αλληλεπιδρούν οι χρήστες, έως και το back office στο οποίο πραγματοποιούνται οι κατάλληλες ενέργειες για την εξυπηρέτηση των πελατών και την απρόσκοπτη λειτουργία του front office. Αρχικά, θα επιλέξετε κάποια θεματική περιοχή (domain) στην οποία θα δραστηριοποιείται η ψηφιακή επιχείρησή σας (π.χ. ταινίες, ηλεκτρονικές συσκευές, βιβλία, μουσική) και θα χρησιμοποιήσετε το domain αυτό για όλες τις εργασίες που θα δοθούν. Έτσι θα δημιουργηθεί ένα όσο το δυνατόν ενιαίο «σενάριο» για όλες τις εργασίες.

 

1η ΕΡΓΑΣΙΑ 

 Η πρώτη εργασία περιλαμβάνει την δημιουργία ενός e-shop με χρήση κατάλληλου λογισμικού, καλύπτοντας ένα εύρος θεμάτων, από τον σχεδιασμό του Interface, την δημιουργία καταλόγου και προϊόντων και την διαχείριση των συστάσεων, έως την προώθηση του e-shop, την διαχείριση διάφορων Web 2.0 λειτουργιών, μέχρι και την διαχείριση των παραγγελιών, τιμολογίων και αποστολών των προϊόντων στους πελάτες.

Υπεύθυνος Εργασίας:  Ξένια Παπαδομιχελάκη

 

2η ΕΡΓΑΣΙΑ  

Η μοντελοποίηση διάφορων επιχειρηματικών διαδικασιών (π.χ. σχετικών με την διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας), αποτελεί το αντικείμενο της δεύτερης εργασίας. Η μοντελοποίηση θα πραγματοποιηθεί με χρήση κατάλληλων εργαλείων και γλώσσας μοντελοποίησης.

Υπεύθυνος Εργασίας: Κατερίνα Λεπενιώτη

 

3η ΕΡΓΑΣΙΑ  

Η τρίτη εργασία αφορά στην διαχείριση επιχειρησιακών πόρων (π.χ. αποθήκης, λογιστηρίου κτλ.) με χρήση κατάλληλου συστήματος ERP (Enterprise Resource Planning).

Υπεύθυνος Εργασίας: Φώτης Παρασκευόπουλος

 

4η ΕΡΓΑΣΙΑ  

Τέλος η τέταρτη εργασία αφορά στην εφαρμογή διαφόρων μεθόδων recommenders πάνω σε δεδομένα ώστε να προκύψουν οι αντίστοιχες «συστάσεις» που θα δοθούν στους πελάτες, καθώς και στην αξιολόγηση αποτελεσμάτων εικονικών αναζητήσεων που πραγματοποιούν οι πελάτες.

Υπεύθυνος Εργασίας: Ξένια Παπαδομιχελάκη

 

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ  

Όλα τα εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν για την υλοποίηση των εργασιών (Magento για το e-shop, Activiti για process modeling, OpenERP για ERP) είναι open source / freeware.

Η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την παραλαβή, υλοποίηση και παράδοση των εργασιών είναι η ακόλουθη:

  • Θα κατεβάσετε ένα VirtualBox image από εδώ το οποίο περιλαμβάνει εγκατεστημένα και ρυθμισμένα τα εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν στις εργασίες.
  • Για την υλοποίηση των εργασιών θα χρησιμοποιήσετε αυτά τα εργαλεία για να διαχειριστείτε τις διάφορες λειτουργίες της υποθετικής ψηφιακής επιχείρησης (π.χ. για να δημιουργήσετε το e-shop, να διαχειριστείτε την αποθήκη και τους προμηθευτές κτλ).
  • Το παραδοτέο θα είναι το VirtualBox image, το οποίο φυσικά θα έχει μεταβληθεί σε σχέση με το αρχικό, κατά την υλοποίηση των εργασιών.
  • Το CD με το virtual box παραδίδεται στο Εργαστήριο Διοίκησης Πληροφοριακών Συστημάτων, Γραφείο 0.2.11, Ισόγειο παλιού κτιρίου Ηλεκτρολόγων. 
  • Οι εργασίες θα συνοδεύονται από reports τα οποία θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά στο site του μαθήματος

Mέθοδοι αξιολόγησης

 

Η αξιολόγηση στο μάθημα γίνεται με την παράδοση εργασιών.

 Οι σπουδαστές παραδίδουν τις 4 εργασίες (δείτε την ενότητα "Εργασίες" παραπάνω για περισσότερες λεπτομέρειες) με ημερομηνία παράδοσης την ημερομηνία εξέτασης σύμφωνα με το εκάστοτε πρόγραμμα της γραμματείας.

 

Διδάσκοντες

Καθηγητής Γρηγόρης Μέντζας
Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχ. & Μηχ. Υπολογιστών
Γραφείο 0.2.11 (Παλιό Κτίριο Ηλεκτρολόγων, Ισόγειο)
Tηλ: +30-210-7723895
Fax: +30-210-7723550

E-mail:
gmentzas@mail.ntua.gr
URL: http://imu.ntua.gr/users/gmentzas

 

 

 


Βοηθοί

Δρ. Γιάννης Βεργινάδης

Email: jverg@mail.ntua.gr

Γραφείο 0.2.11, Ισόγειο Παλιού Κτιρίου Ηλεκτρολόγων,

Εργαστήριο Διοίκησης Πληροφοριακών Συστημάτων


 
Συγχρηματοδότηση
από την Ε.Ε.